MCR:Wiring

Posted by Aftuz On 5/12/2010 09:42:00 PM 4 comments


Hari ni takde buat apa-apa.Pasang wayar je.Haish,bunyi macam bosan je.Wiring penting,kalau tak macam mana kereta nak gerak.haha.
Jom kita tengok.(Read more,k)










Ni untuk 9 volt punya battery snap.













Lepas tu,aku belah tepi,buang wayar dia















Kemudian aku sambungkan kedua-duanya dengan wayar untuk sambungkan 2 battery holder

.Satu battery holder sama dengan 3v.Jadi untuk dapatkan 6v kita sambungkan dia secara selari.Kita nak 6 volt sebab voltan motor dengan litar adalah dalam 5v.Jadi kena 4 biji battery la kena pakai.

Paham ke tak nih,macam aku tulis berbelit belit je.







Lepas confirm sama rak dengan battery holder sambungkan dengan suis toggle dengan 2P connector.











Masukkan battery snap dalam tiub plastic lepas tu panaskan.Ni nak bagi nampak cantik je sebab cover battery snap dah kena potong.

Kemudian untuk bagi nampak bentuk dia,kita guna lighter bagi cair sikit.TQ kepada yang sponsor lighter.smile rvmp












Potong dengan pisau,kalau tak macam nak sambung dekat battery holder.











Kan nampak kemas sikit.Then,buat satu lagi.hehe











Kenal tak wayar ni?Tak salah aku ni parallel cord dengan 10P connector yang ada dalam CPU.Macam ni cara nak pasang dia.











Masukkan wayar kat celah dia,bagi cukup2 je.Kalau lebih,nanti tak boleh nak cucuk kat female connector dia.














Lepas tu,kepit dengan guna vise sampai rapat















Sambungkan kedua-dua belah.Senang kan?smile rvmp
Lepas tu,dengan wayar2 tadi aku sambungkan sensor,motor,motor controller board dengan CPU board.Letak battery sekali untuk test litar jadi ke tak.

Aku baraikan balik kereta,sebab senang nanti nak baiki kalau ada apa2 masalah.(ada 3 lapis.tgk entry yang dulu punya).


Ish,jadi ke tak nih.Mintak2 jadi.Takde la sia2 kerja 2 bulan aku.

Bismillah...
Dengan hati yang berdebar-debar,aku menekan suis-Tiru ayat novel-lol  : P







YEA!!!! Are You Happy

LED menyala maknanya litar tiada masalah.Lepas ni boleh teruskan programming lak.

Categories:

4 Response for the "MCR:Wiring"

  1. Chopp.nih bidang electrical engineering ke ?

  2. ParkAir says:

    woh macam mc gyver.

  3. Aftuz says:

    takde ah,aku engineering lain.ni takde kaitan dengan apa yang aku belajar.haha

  4. teringin nak wat keje2 hardware~

Related Posts with Thumbnails