My life:For the people around me (pukul berapa?)

Posted by Aftuz On 5/29/2010 09:52:00 PM 1 comments



Aku bukan nak berceramah mengenai kepentingan masa tapi nak bercerita tentang perangai aku  dalam menguruskan masa. Family aku amat faham dalam bab ni dan kadang2 aku nak tergelak bila kakak aku cuak kalau tanya pukul berapa nak ambil aku kat stesen ERL.hahaLaugh

Salah satu sifat aku yang ialah aku suka buat kerja "cukup2 masa/giri-giri".Contohnya kalau aku kena naik bas 10.45 pagi.10.20 aku pack barang. 10.30-blah. 10.40-sampai 10:45 naik bas,Bagi aku timing aku perfect.Aku tahu memang bahaya buat macam ni,tapi dengan ini takdela bosan menunggu bas lama-lama.Masa pun tak membazir.


    
Benda ni sama gak bila aku berurusan dengan orang lain.

    Kadang-kadang aku berjanji dengan orang 2,3 minggu lagi awal,Tapi lepas tu,kadang-kadang aku terpaksa berjanji dengan orang lain yang sama pentingnya dengan orang pertama aku janji tu.
     
   
        Jadi,inilah gunanya penggunaan masa yang tepat.Aku akan tanya masa untuk berjumpa dengan orang kedua.Macam biasalah,aku akan sampai tempat yang dijanjikan tempat pada masanya, ataupun paling awal pun 3, 5 minit awal.Tidak akan sampai lebih awal daripada itu.Dengan ini,aku boleh luangkan masa aku dengan orang pertama semaksimum yang mungkin.Bagi aku,ini adil dan tak membuang masa menunggu orang kedua.



Tapi problemnya,bila

1.Orang kedua ingin berjanji pada hari yang sama,tapi bila tanya pukul berapa
            1.Jawab "entah"
            2.Pukul 11 kot.Tak pasti la.
            3.Paling teruk,no respons.(soubet)
   
    Aku faham,mungkin time tu awal lagi,jadi tak boleh bagi masa yang tepat ataupun mungkin soalan tu nonsense sampai tak nak layan.Tapi bagi aku,yang nonsense-nya bila orang kedua ni suruh batalkan janji dengan orang pertama.Adilkah aku bila aku batalkan janji dengan orang pertama semata-mata untuk orang kedua?Apa alasan logik yang patut aku bagi kat orang pertama?Kecemasan?


2.Orang kedua boleh bagi waktu yang tepat dan tak bertindih dengan masa yang aku janji dengan orang pertama,tapi tiba-tiba di saat2 akhir,ditukar di waktu yang lebih awal daripada yang sepatutnya.

     Situasi begini menyebabkan pengurusan masa aku lari,dan boleh menyebabkan aku tak dapat mematuhi masa baru yang ditetapkan.

      Jadi kesimpulannya,kalaulah korang jadi orang kedua,korang tak boleh marah,bengang dengan aku kalau aku tak dapat tunaikan permintaan korang ye.Kalau boleh aku nak layan semua orang,tapi apakan daya..

      Ceh,poyo gila.Macam orang penting lak.Korang sudi kawan dengan aku pun,sepatutnya aku bersyukur.Thanks my friends for letting me be among all of u smile rvmp


Categories:

1 Response for the "My life:For the people around me (pukul berapa?)"

  1. bagus2....xbuang masa menunggu dan masa org menunggu....
    xawal tp dlm masa yg sama xlewat...
    ontime....mcmnie baru betul...
    p awal cam buang masa kita...dtg lambat dah buang masa org menunggu....
    :)

Related Posts with Thumbnails