Malaysia Boleh Humanoid

Posted by Aftuz On 5/21/2011 02:35:00 AM 0 comments

Tengah2 den belayar kat alam maya,terjumpa lak video nih.Dikatakan first humanoid robot yang dihasilkan di Malaysia pada 2007/2008 oleh fakulti engineering UTM.Moh kita tengok camne ghupanya.

  


Jangan la gelak2.ok la  tuh,video ni dibuat pada 2008.aku rasa hampir sama par dengan robot2 kat Jepun pada tahun tu.(yang sama saiz dengan yang ni la,jangan dok banding dgn Asimo lak)

Tapi sayangnya dengar cerita projek ni dah berhenti pada tahun 2008.Sama ada tak dapat sponsor ,ataupun sebab tuan (Ober??) yang ketua projek?? nih dah grad,jadi dah takde orang nak teruskan.Kalau diteruskan,aku rasa mesti dah mantap sekarang.

Dengar cerita ada 4 buah diorang buat.Prof tu bagi nama UTM Humanoid 1,2,3,4.Kenapa tajuk video Malaysia Boleh Humanoid,aku pun tak tahu,Ingatkan nama dia.

Keluar TV Bernama kot,kalau rajin tengok lerr.ada 8 part kesemuanya.Hang tekan je la kat suggested video untuk part seterusnya.




UTM Humanoid Research History-




Research pasal ni ada rupanya,jadi kepada MOSTI,daripada taruk gambar QRIO Sony kat web page hang..


Baik ganti taruk benda ni,Walaupun design mungkin tak berapa cantik berbanding QRIO,sekurang kurangnya kita yang buat sendiri.Ini yang buat den keliru bebenorr nih.



arrr...membuatkan den lagi menggelupur tak senang duduk.Bjila nak buat nih,sponsor tarak kerrr.haha
Untuk mengetahui lebih lanjut boleh refer kat sini

http://blog.cytron.com.my/2008/12/24/humanoid-project-collaboration-with-utm/#more-588
http://psm.fke.utm.my/libraryfke/files/1015_MOHDJOHANELYASBINMOHDKHAIRI2008.pdf

Categories:

0 Response for the "Malaysia Boleh Humanoid"

Related Posts with Thumbnails